До кінця цього року в Україні мають затвердити нові тарифи на розподіл газу. Рішення ухвалила НКРЕКП (Нацкомісія з регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг). Фінальний розмір платіжки за транспортування газу залежить від двох факторів: тарифів для облгазу та обсягу палива, яке споживає клієнт.
Згідно з проєктами розрахунків цін на 2022 рік, які у жовтні опублікували оператори газорозподільних систем (ГРС), вартість транспортування блакитного палива може зрости у 2-4 рази залежно від регіону.
Скільки платитимемо насправді, читайте у матеріалі OBOZREVATEL.
На скільки хочуть підвищити вартість розподілу?
Вартість розподілу газу розраховують за формулою, затвердженою НКРЕКП. У чисельнику вона має витрати, пов’язані з розподілом, а в знаменнику – запланований обсяг розподілу. Спочатку облгази роблять попередні розрахунки вартості транспортування на наступний рік. А після обговорення тарифи передають до НКРЕКП, щоб комісія перевірила їхню обґрунтованість і затвердила.
На 2022 рік у середньому облгази хочуть підняти тарифи на розподіл газу з 1,44 до 4,14 грн/куб. 16 операторів ГРС хочуть підняти тариф на 100%, а ще 15 операторів – на 200%. Найбільше тарифи, згідно з розрахунками, можуть зрости в:
- “Уманьгазу” – на 400% (до 8,91 грн/куб);
- “Луганськгазу” – на 443% (до 8,41 грн/куб);
- “Одесагазу” – на 438% (до 4,52 грн/куб);
- “Харківгазу” – на 300% (до 5,37 грн/куб).
Чому хочуть підвищити тарифи?
Одна з головних причин підвищення вартості розподілу – зростання цін на блакитне паливо. Справа в тому, що для транспортування газу витрачається газ (так званий технічний). І хоча облгази постачають блакитне паливо для потреб населення, технічний газ, який вони використовують для транспортування, йде, фактично, на їхні власні потреби. А бізнес його має купувати за ринковими цінами. Тому оператори ГРС і заклали у вартість транспортування ціни на рівні приблизно 30 000 грн за тис. куб. м.
Як розповідає голова Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко, ціна технічного газу охоплює приблизно 40% у структурі витрат на транспортування. Звідси і таке серйозне зростання тарифів.
“Сьогодні державна компанія “Нафтогаз” перекладає недоліки своєї роботи на плечі споживачів, фактично минаючи облгази. Оператори лише взяли формулу, перерахували і кажуть, що вони тут ні до чого. Можливо, у такому разі НКРЕКП варто переглянути цю формулу? Встановити обмеження на вартість газу для технічних потреб?” – каже Попенко.